Cenu Thálie má Vránová či Vojtek, galavečer osciloval mezi důstojností a rozpačitostí

0
531
"Improvizované" zpívání z listu většiny nominovaných.

Ceny Thálie 2016, které i letos přes značné problémy vyhlašovala Herecká asociace, mají své majitele. Největší pozdvižení nastalo u ocenění Josefa Vojtka za roli v muzikálu Mefisto a Aleny Vránové za celoživotní dílo v oboru činohra, kdy ji po proslovu tleskalo celé Národní divadlo vestoje. Průběh galavečera byl poměrně důstojný, měl ale své mouchy.

Již tradičně se jako první vyhlašovala kategorie opera. Z mužů si pro cenu došel Rakušan Thomas Weinhappel, který dle vyhlašovatel cen “detailním odstíněním významů slov, hudby i jejich podtextů vyjádřil složitost postavy mladíka drceného temnými rodinnými vztahy” v inscenaci Hamlet Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Za roli Ophélie v téže hře byla nominována i jeho kolegyně Jana Sibera, skleněnou plastiku vyrobenou opět na návrh Bořka Šípka si však odnesla Pavla Vykopalová za Káťu Kabanovou, která se hraje v Národním divadle v Brně.

P3251706
Yui Kyotani.

V kategorii Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr, uspěl Radim Vizváry za výkon v inscenaci Sólo Divadla v Celetné v Praze. Vizváry poděkoval do nebe i otci pantominy Borisu Hybnerovi. Yui Kyotani si odnesla Thálii v ženské kategorii a poděkovala krásnou češtinou a možná i díky tomu její projev patřil k tomu nejpokornějšímu, i když se sálem občas ozval neslušný a zbytečný smích. Kyotani asociaci ohromila za ztvárnění Kitri v Donu Quijotovi na prknech Moravského divadla Olomouc.

nominace na Thálie za minulý rok ukázaly, že může dojít k velkému lámání předsudků a cenu za mimořádný jevištní výkon v operetě či muzikálu možná získá frontman jedněmi milované, druhými zatracované kapely Kabát. A to v konkurenci fenomenálního Vojtěcha Dyka v Bernsteinově Mši či Romana Tomeše jako Jidáše v Jesus Christ Superstar. Skutečně se tak stalo a asociace o Vojtkově výkonu v Mefistovi  pražského Divadla Hybernia mluví jako o životní roli. Vojtek cenu přijal s pokorou a poprvé od roku 1996, kdy se objevil v Krysaři, poděkoval Danovi Landovi za to, že mu účinkováním v muzikálu změnil život. “Nemáte zelenou?” narážel čerstvý laureát na červenou barvu Thálie, kterou si s ním po ceremoniálu skutečně vyměnila Veronika Lazorčáková. Herečka, jež aktuálně mění angažmá a z pražského Divadla v Dlouhé (září například ve hře Viktor aneb Dítka u moci) se přesouvá na první scénu (můžeme ji vidět ve hře Tři sestry), byla oceněna jako umělec do 33 let. V ženské části muzikálové a operetní kategorie zvítězila Lenka Pavlovič za roli Hortensie v Plesu v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

P3251694
Josef Vojtek.

Ocenění za mužský činoherecký výkon se dočkal Milan Kňažko. V inscenaci Shylock pražského Divadla na Jezerce hraje sám, což při proslovu vtipně glosoval tím, že děkuje všem kolegům, s kterými v představení hraje. Hana Tomáš Briešťanská bodovala za ženy a při děkovné řeči se snažila vybruslit z trapné situace, do které ji dostali moderátoři přečtením recenze, jež povyšovala její Štěpku v Petrolejových lampách Národního divadla Brno nad tu filmovou, kterou ztvárnila Iva Janžurová. Ta byla totiž ve stejné kategorii rovněž nominována a ve slavnostní večer seděla vedle ní.

P3251731
Milan Kňažko.

Právě tyto moderátorské kiksy občas jinak důstojný večer degradovaly na rozpačitý a místy se objevila trapná místa, jež jen stěží někdo zamaskoval. Nahrazení Antonína Procházky, letitého průvodce ceremoniálem, dvojicí Taťjana Medvecká a Jan Cina možná měla celé akci vlít krev do žil, ne zcela se jim to ale podařilo. Medvecká byla příliš přehnaná, Cina hrál upozaděnou roli hošíka, jenž ji má v pravý čas sklidnit, aby si to pak mohli vzápětí vyměnit. Z počátku byli k oceněným pokorní a občasné vtipy nebyly od věci, uškodil jim však scénář čítající recenze na výkony nominovaných. Ty byly totiž nevyvážené, a tak když jednoho vychválily do nebes, u druhého byly při zemi nebo jej rovnou kritizovaly. Nevhodnost těchto recenzí vykrystalizovala při předávání Thálie za celoživotní výkon Aleně Vránové, která při čítání kritických slov chtěla, možná z legrace, z pódia odejít. Moderátoři snad chtěli poukázat na vývoj této oblíbené herečky, problém je v tom, že o něm nikdo nepochybuje a u ceny takového významu by se slušilo více pokory.

Pořadatelé nás letos ušetřili medailonků herců a tanečníků a scéna se tak spokojila jen s pár fotkami z inscenace, což je velká škoda. Jistě, dlouhá videa mohou nudit a prodlužovat ceremoniál, mají však větší vypovídající hodnotu než nepříliš dobře vybrané ohlasy fanoušků na Facebooku či komunitním serveru o divadle. Divadelní složka představující výplň mezi uváděním jednotlivých kategorií splnila svůj účel a mnohdy byla i zábavná, jindy zase budila rozpaky, ostatně jako celý večer. Ten chtěl být opět oslavou herectví, ale ani letos se nenašel formát, který by tento cíl splnil do puntíku.

Alena Vránová.
Alena Vránová.

[quote_box_center]Kompletní výsledky Cen Thálie za rok 2016:

Činohra:
Hana Tomáš Briešťanská, Petrolejové lampy, Brno
Milan Kňažko, Shylock, Divadlo Na Jezerce, Praha

Opera:
Pavla Vykopalová, Káťa Kabanová, Brno
Thomas Weinhappel, Hamlet, Ostrava

Opereta, muzikál:
Lenka Pavlovič, Ples v opeře, Ostrava
Josef Vojtek, Mefisto, Divadlo Hybernia, Praha

Balet a pantomima:
Jui Kjotaniová, Don Quijote, Olomouc
Radim Vizváry, Sólo, Mime Prague

Celoživotní dílo:
Alena Vránová (činohra),
Věra Říčařová a František Vítek (loutkové divadlo),
Marcela Machotková (opera),
Marcela Martiníková (balet),
Pavla Břínková (opereta a muzikál)
Cena kolegia: Jan Schmid (režisér, dramatik, herec)
Cena pro umělce do 33 let: Veronika Lazorčáková

[/quote_box_center]

Foto: Barbora Turková