Recenze: Co nám Sázavafest 2017 dal a vzal?

0
166
Aneta Langerová patří ke stálicím českých festivalů a ani v případě jejího vystoupení na Sázavafestu neudělali organizátoři chybu.

První srpnový víkend opět patřil festivalům. Pořadatelé Keltské noci vsadili na osvědčené české kapely, podobně jsou na tom i putovní Hrady.cz. To pořadatelé sedmnáctého ročníku Sázavafestu se snažili o obnovení hvězdy Thomase Anderse z Modern Talking. Kdyby zůstali u těch osvědčených českých klasik, udělali by asi lépe. Co z festivalu ze Světlé nad Sázavou vypíchnout a čemu se příště raději vyvarovat?

Areál Světlé nad Sázavou

Už po páté se festival koná v zámeckém parku ve Světlé nad Sázavou. Areál je prvním pozitivem celého festivalu. Ten se nachází uprostřed města, přesto neruší okolní obyvatele a pro návštěvníky je fajn to, že během vysokých teplot, které v průběhu akce panovaly, najdou stín pod stromy. Navíc festival na trávě je prostě lepší, než když si člověk nemá kam sednout. Pozitivní bylo i stanové městečko, které bylo sice v kopci, takže v noci člověk sjížděl trochu dolů, ale přestože bylo kousek, hluk z areálu nikdo neslyšel. Pokud to tedy člověk zalomil ještě během programu, usínal při skoro neslyšitelných písničkách. Fajn byl i výběr jídel na ranní snídani či pozdní večeři a časté vyvážení mobilních záchodů firmy Johnny Servis.

Vybavení areálu

Areál musíme zmínit ještě jednou. Organizátoři se dobře popasovali s nabídkou jídla a pití. Vybral si milovník festivalové klasiky, rozumějme langošů, párků v rohlíku či gyrosu, vegetarián i návštěvník, který si prostě nechce uhnat střevní problémy. Nechyběly ani zmrzliny, palačinky, sladké dobroty nebo saláty. Nedílnou součástí festivalů je i pivo, jehož stánků bylo v areálu dost. Na výběr bylo navíc spoustu koktejlů, panáků různých značek, které nezapomněly ani na svoje party stany, ovocné limonády nebo třeba Frisco. Ve vedrech bylo navíc i dostatek balené vody, samozřejmě s nedílnou přirážkou. Kdo si nevybral v areálu, mohl navštívit místní Penny market, který se ten víkend musel radovat nejen z nekonečných front, ale i z velkých tržeb.

Není od věci dát prostor kapelám, jež si svůj prostor na scéně a pořádný hrací čas musí vydobýt. To je i případ skupiny Like-it.
Není od věci dát prostor kapelám, jež si svůj prostor na scéně a pořádný hrací čas musí teprve vydobýt. To je i případ skupiny Like-it.

České a slovenské skupiny

Sázavafest se už několik let snaží přivážet českou klasiku. Občas se tak podobá pražskému Majálesu, ale proč ne. Co si budeme povídat, takový výběr jako Aneta Langerová, Jelen, David Koller, Barbora Poláková, MIG 21, UDG, Wohnout, Xindl X, Nebe, Mirai, Lenny, Sebastian, Václav Neckář, Vašo Patejdl nebo Michal Hrůza, to je přesně to, co si člověk chce poslechnout během klidného sobotního odpoledne či večera. Výběr skupin se sice může zdát trochu jednostranný, ale pokud člověk jezdí na více festivalů ročně, zná některé line-upy už i pozpátku, ale není to nic, co by člověka nějak urazilo. Občas by to chtělo zapátrat více mezi hudební scénou a pomoci někomu dalšímu, ale to už by bylo na jinou debatu.

David Koller místo Mekyho Žbirky

Pořadatelé se dobře popasovali i s nečekaným pobytem v nemocnici zpěváka Mekyho Žbirky. Během minulého týdne, kdy se zpráva o nemoci slovenského interpreta objevila, sehnali adekvátní náhradu v podobě Davida Kollera. Ten si na svého kolegu vzpomněl a popřál mu hodně zdraví. Koller vystřihl set, za nějž se rozhodně nemusel stydět. Tady se pozná profesionál, který si neváhá přivézt náhradní, takže horší nástroje, protože ty, se kterými normálně hraje, má na druhém konci republiky.

David Koller na Sázavafestu zahrál místo nemocného Mekyho Žbirky.

Thomas Anders

Je smutné, že po skvělém Davidu Kollerovi musíme začít vyjmenovávat negativa, ale Thomas Anders na festivaly prostě nepatří. Ne v 21. století. V osmdesátých letech by na ně rozhodně pařilo nadšenější publikum. Thomas Anders neboli Gentlemen of Music, jak se tato vyhaslá hvězda dob minulých korunuje, měl v publiku mnohem méně opravdových fanoušků než třeba taková kapela Jelen, která hrála hodinu před ním. Navíc žít třicet let z hitů kapely, která už skoro patnáct let neexistuje a postavit si na tom do značné míry i současnou sólovou kariéru… Nedá mi to se nezeptat, proč? Pokud si na Modern Talking chceme zavzpomínat, je lepší si je snad raději pustit než zažít toto naživo. Navíc playback na festivaly prostě nepatří. A Thomas Anders ho rozhodně použil.

Playback

Ano, playback na festival nepatří. Na festival jedou lidé za živou muzikou a jsou interpreti, kteří na festivalech prostě nemají co dělat, protože živé hraní je na ně příliš. Zvlášť pokud za sebou nemají žádnou kapelu, ale jen tanečnice. Nemusíme jmenovat, ale je nápadné, když dá muzikant mikrofon od pusy, ale z repráků se jeho hlas pořád ozývá. Pokud neumím zpívat naživo nebo vím, že to neuzpívám, tak je lepší nikam nejet a žít ze svých diskotékových a R&B hitů a televizních zábav.

Zahraniční hvězdy za každou cenu

Téma zahraničních hvězd na českých festivalech by mohlo být článkem samo o sobě. Každý fanoušek festivalů to řeší a každý touží po někom jiném. Věřím, že pořadatelé hned po ukončení festivalů přemýšlejí a počítají finance, koho přivezou příští rok. A stejně se najde tolik nespokojených lidí. Nebylo by lepší dát finance na jednu pořádnou zahraniční hvězdu než na ty, které nikoho nezajímají, ale pozveme je, aby to vypadalo, že i my máme svět na svém festivalu? Tuhle otázku by si mohli začít klást i pořadatelé Sázavafestu, protože ukrajinská zpěvačka Ruslana, která se proslavila jedním hitem deset let zpátky, a vyhaslý Gentleman of Music z osmdesátých let, prostě davy lidí nepřitáhnou. Člověk se na ně jde podívat jen ze zvědavosti, ale pak snad raději uteče do stanu. Příště by možná bylo lepší sledovat aktuální trendy a přivézt klidně i jen jednu velkou hvězdu. Nebo žádnou. Ale nesnažit se o něco za každou cenu.