Recenze: Hřebejkův Rodinný přítel urazí a nepřekvapí

0
265

Hřebejk na filmová plátna vstupuje s novým filmem, resp. prvním dílem trilogie Zahradnictví. Ta má časově předcházet Pelíškům a právě spojení s českou klasikou spustilo vlnu očekávání, které Rodinný přítel zkrátka nenaplnil.

První díl Hřebejkovi trilogie se odehrává za druhé světové války a vypráví příběh tří sester a jednoho rodinného přítele. A jak už tomu u plytkých zápletek a předvídatelných scénářích bývá, s tím rodinným přítelem to není jen tak. Celým filmem se tak line nesnesitelně dlouhá nit zakázané lásky mezi ženou (Aňa Geislerová), jejíhož muže (Martin Finger) odvedli do tábora, a jeho nejlepším přítelem (Ondřej Sokol).

Ach, jak hloupé, že jejich láska zůstane nenaplněna a jak ještě hloupější, že tahle informace vlastně není ani spoiler. Ono totiž ani není co spoilerovat, když se film skládá ze zdlouhavých a absolutně zbytečných scén, které do příběhu ničím nepřispívají. Naopak. Těch neskutečně dlouhých 130 minut lze zajisté strávit příjemnějším způsobem. Světlým (ovšem pokud to bude stejná zbytečnost jako první díl, tak spíš temným) východiskem z této zdlouhavosti mohou být pokračování, která by případně mohla řadu otazníků osvětlit. Tvůrci se však budou muset hodně snažit, aby jim diváci tu ztrátu času z prvního dílu nějak odpustili.

A ačkoliv se člověk snaží, těžko se na filmu hledají nějaká pozitiva. Herecké výkony se pohybují v mezích průměrnosti, a to i přes chytlavá jména, se kterými snad ani nejde šlápnout vedle. Nehledě na to, že filmu chybí atmosféra, natož aby diváka vtáhl do děje. Pokud to měla být komedie jako Pelíšky, chybí mu odlehčenost a vtip. Pokud to mělo být drama, chybí tomu hloubka.