Recenze: Lovec králíků Larse Keplera je ostrý, břitký a drží si svůj styl

0
261
Lovec králíků

Manželé Ahndorilovi píšící pod pseudonymem Lars Kepler vydali svůj šestý detektivní román Lovec králíků. Opět se zde setkáváme s detektivem Joonou Linnou, který má za úkol chytit běsnícího, ale chytrého vraha. Milovníci švédských detektivek si opět přijdou na své.

Lars Kepler neboli manželé Alexandra Coelho Ahndorilová a Alexandr Ahnodoril mají ve svém Lovci králíků asi svůj dosud nejlepší román. V předchozí knize Stalker poslal Kepler svého hrdinu, detektiva Joona Linnu, na čtyři roky do vězení. Po dvou letech za ním přichází jeho bývalí šéfové s prosbou o pomoc. Vrah totiž doslova popravil švédského ministra zahraničí, zanechal za sebou ale svědkyni – prostitutku, se kterou si ministr předtím užíval. Policie se domnívá, že jde o teroristickou akci a podezírají muže, který sedí za mřížemi. Proto využijí Joonových schopností a kontaktů ve vězení. Joono se sice rozhodl s prací policisty skončit, přesto ho opět adrenalin dostane a nabídku od svých nadřízených přijímá. Jako čin teroristů se mu ona vražda moc nezdá, spíš má dojem, že narazil na mimořádně chytrého a brutálního záchvatového vraha. Joono musí nejen vraha najít a zjistit, jak přemýšlí, ale především zachránit další případné oběti.

Lars Kepler aneb manželé Ahndorilovi
Lars Kepler aneb manželé Ahndorilovi

Autor nastavil vysokou laťku v románu už od začátku a napětí si drží až do konce. Čtenář tak hltá každou stránku, fandí blonďatému vyšetřovateli a postupně odkrývá všechna tajemství. Kepler nedovolí čtenářovi, aby se začal jen na chvilku nudit. Udržet napětí celý příběh je umění, Kepler ale tento úkol splnil. Nutí čtenáře uvažovat logicky a přestože pozorný čtenář odhalí vraha těsně za půlkou, nedovolí mu, aby knihu odložil. Kepler vykresluje dobře i postavy a jednotlivé příběhy do sebe postupně zapadají jako puzzle, přestože to vypadá, že se čtenář v postavách ztratí. Ke konci, kdy se zdá, že člověka už nic nemůže zarazit a že si na chvíli odpočine od detailního popisování vraždících praktik, které hraničí s popravou, a sexuálních podrobností, Kepler zaseje ve čtenáři poslední dávku zvědavosti. Ten tak odkládá dočtenou knihu s tím, že musí pokračovat v dalším pátrání.

Severské detektivky se vyznačují neobyčejnou krutostí a důkladným popisem těch nejděsivějších vražd, přesto je to něco, co k příběhu patří. Sice je občas na místě knihu na chvíli odložit a zhluboka dýchat, ale za pár sekund se k ní musíte stejně vrátit, protože napětí stoupá a roste. I přes to všechno je Lovec králíků jemná a citlivá kniha, jejíž příběh je svým způsobem dojemný a vrahovo vraždění i trochu pochopitelné. Kepler příběhem navíc zasáhne i do gastronomie, takže potěší nejen milovníky krvavých románů, ale i nadšence do jídla.