Ceny Thálie 2016, které i letos přes značné problémy vyhlašovala Herecká asociace, mají své majitele. Největší pozdvižení nastalo u ocenění Josefa Vojtka za roli v muzikálu Mefisto a Aleny Vránové za celoživotní dílo v oboru činohra, kdy ji po proslovu tleskalo celé Národní divadlo vestoje. Průběh galavečera byl poměrně důstojný, měl ale své mouchy.
Již tradičně se jako první vyhlašovala kategorie opera. Z mužů si pro cenu došel Rakušan Thomas Weinhappel, který dle vyhlašovatel cen “detailním odstíněním významů slov, hudby i jejich podtextů vyjádřil složitost postavy mladíka drceného temnými rodinnými vztahy” v inscenaci Hamlet Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Za roli Ophélie v téže hře byla nominována i jeho kolegyně Jana Sibera, skleněnou plastiku vyrobenou opět na návrh Bořka Šípka si však odnesla Pavla Vykopalová za Káťu Kabanovou, která se hraje v Národním divadle v Brně.
V kategorii Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr, uspěl Radim Vizváry za výkon v inscenaci Sólo Divadla v Celetné v Praze. Vizváry poděkoval do nebe i otci pantominy Borisu Hybnerovi. Yui Kyotani si odnesla Thálii v ženské kategorii a poděkovala krásnou češtinou a možná i díky tomu její projev patřil k tomu nejpokornějšímu, i když se sálem občas ozval neslušný a zbytečný smích. Kyotani asociaci ohromila za ztvárnění Kitri v Donu Quijotovi na prknech Moravského divadla Olomouc.
Už nominace na Thálie za minulý rok ukázaly, že může dojít k velkému lámání předsudků a cenu za mimořádný jevištní výkon v operetě či muzikálu možná získá frontman jedněmi milované, druhými zatracované kapely Kabát. A to v konkurenci fenomenálního Vojtěcha Dyka v Bernsteinově Mši či Romana Tomeše jako Jidáše v Jesus Christ Superstar. Skutečně se tak stalo a asociace o Vojtkově výkonu v Mefistovi pražského Divadla Hybernia mluví jako o životní roli. Vojtek cenu přijal s pokorou a poprvé od roku 1996, kdy se objevil v Krysaři, poděkoval Danovi Landovi za to, že mu účinkováním v muzikálu změnil život. “Nemáte zelenou?” narážel čerstvý laureát na červenou barvu Thálie, kterou si s ním po ceremoniálu skutečně vyměnila Veronika Lazorčáková. Herečka, jež aktuálně mění angažmá a z pražského Divadla v Dlouhé (září například ve hře Viktor aneb Dítka u moci) se přesouvá na první scénu (můžeme ji vidět ve hře Tři sestry), byla oceněna jako umělec do 33 let. V ženské části muzikálové a operetní kategorie zvítězila Lenka Pavlovič za roli Hortensie v Plesu v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.
Ocenění za mužský činoherecký výkon se dočkal Milan Kňažko. V inscenaci Shylock pražského Divadla na Jezerce hraje sám, což při proslovu vtipně glosoval tím, že děkuje všem kolegům, s kterými v představení hraje. Hana Tomáš Briešťanská bodovala za ženy a při děkovné řeči se snažila vybruslit z trapné situace, do které ji dostali moderátoři přečtením recenze, jež povyšovala její Štěpku v Petrolejových lampách Národního divadla Brno nad tu filmovou, kterou ztvárnila Iva Janžurová. Ta byla totiž ve stejné kategorii rovněž nominována a ve slavnostní večer seděla vedle ní.
Právě tyto moderátorské kiksy občas jinak důstojný večer degradovaly na rozpačitý a místy se objevila trapná místa, jež jen stěží někdo zamaskoval. Nahrazení Antonína Procházky, letitého průvodce ceremoniálem, dvojicí Taťjana Medvecká a Jan Cina možná měla celé akci vlít krev do žil, ne zcela se jim to ale podařilo. Medvecká byla příliš přehnaná, Cina hrál upozaděnou roli hošíka, jenž ji má v pravý čas sklidnit, aby si to pak mohli vzápětí vyměnit. Z počátku byli k oceněným pokorní a občasné vtipy nebyly od věci, uškodil jim však scénář čítající recenze na výkony nominovaných. Ty byly totiž nevyvážené, a tak když jednoho vychválily do nebes, u druhého byly při zemi nebo jej rovnou kritizovaly. Nevhodnost těchto recenzí vykrystalizovala při předávání Thálie za celoživotní výkon Aleně Vránové, která při čítání kritických slov chtěla, možná z legrace, z pódia odejít. Moderátoři snad chtěli poukázat na vývoj této oblíbené herečky, problém je v tom, že o něm nikdo nepochybuje a u ceny takového významu by se slušilo více pokory.
Pořadatelé nás letos ušetřili medailonků herců a tanečníků a scéna se tak spokojila jen s pár fotkami z inscenace, což je velká škoda. Jistě, dlouhá videa mohou nudit a prodlužovat ceremoniál, mají však větší vypovídající hodnotu než nepříliš dobře vybrané ohlasy fanoušků na Facebooku či komunitním serveru o divadle. Divadelní složka představující výplň mezi uváděním jednotlivých kategorií splnila svůj účel a mnohdy byla i zábavná, jindy zase budila rozpaky, ostatně jako celý večer. Ten chtěl být opět oslavou herectví, ale ani letos se nenašel formát, který by tento cíl splnil do puntíku.
[quote_box_center]Kompletní výsledky Cen Thálie za rok 2016:
Činohra:
Hana Tomáš Briešťanská, Petrolejové lampy, Brno
Milan Kňažko, Shylock, Divadlo Na Jezerce, Praha
Opera:
Pavla Vykopalová, Káťa Kabanová, Brno
Thomas Weinhappel, Hamlet, Ostrava
Opereta, muzikál:
Lenka Pavlovič, Ples v opeře, Ostrava
Josef Vojtek, Mefisto, Divadlo Hybernia, Praha
Balet a pantomima:
Jui Kjotaniová, Don Quijote, Olomouc
Radim Vizváry, Sólo, Mime Prague
Celoživotní dílo:
Alena Vránová (činohra),
Věra Říčařová a František Vítek (loutkové divadlo),
Marcela Machotková (opera),
Marcela Martiníková (balet),
Pavla Břínková (opereta a muzikál)
Cena kolegia: Jan Schmid (režisér, dramatik, herec)
Cena pro umělce do 33 let: Veronika Lazorčáková
[/quote_box_center]
Foto: Barbora Turková