Švandovo divadlo připravilo na 18. března premiéru hry Peníze slovenského dramatika a současného uměleckého šéfa Švandova divadla Doda Gombára. V hlavních rolích se v režii Mikoláše Tyce představují hvězdy smíchovské scény – Eva Josefíková, Robert Jašków nebo Jacob Erftemeijer.
V tragikomedii Peníze se slovenský dramatik Dodo Gombár zaměřil na sílu peněz a to, co všechno pro ně lidé dokáží udělat. Vyloupit banku, říct pravdu a zrušit zasnoubení těsně před svatbou, zastat se pouličního muzikanta či jen vydržet hovor s vlastní matkou. Hra spojuje jednotlivé příběhy, které ale mají společnou zápletku a jednoho jmenovatele. Panoptikum svérazných postav v čele s dvěma huliči trávy (Jacob Erftemeijer a Tomáš Červinek), rozmrzelou budoucí nevěstou (Eva Josefíková) a jejím o mnoho let starším a bláznivě zamilovaným milencem (Robert Jašków), harmonikářem Láskou (Luboš Veselý), snícím sekuriťákem v bance (David Punčochář) a jeho matkou (Daniela Bekerová) dávají do pohybu neskutečné události, které na konci hry vyústí v trochu patetický závěr.
Inscenace se na svém začátku docela dobře rozbíhá, představování jednotlivých postav a příběhů je vtipné, nenucené, i když občas až moc vulgární. To je jeden z hlavních kamenů úrazu celé hry. K některým postavám vulgarismy patří, ale neměl by to být jediný důvod pro to, aby se diváci bavili, a neměly by se této vlny držet všechny postavy. Přesto je přehršel sprostých slov, nahoty a expresivních scén v dnešní době na divadle velkým trendem, což činí z divadelních scén občas trošku vykřičený dům. Peníze se drží (naštěstí) jen těch vulgarismů, kterých by ale rozhodně mělo být o polovinu míň a divadelnímu zážitku by to rozhodně neubralo.
Hra sice začíná dynamicky, své tempo si ale po celou dobu trvání neudrží. Scénář není napsaný a zrežírovaný tak, aby jednotliví herci udrželi diváky v zaujatém očekávání toho, jak celá hra dopadne. Možná je to tím, že postav a jejich příběhů je ve hře až moc, divák se ale po nějaké době začne nudit a směje se už jen tak ze zvyku. Korunu tomu nasazuje až příliš patetický závěr a prozření postav. Je škoda, že Peníze si od začátku neudržely svůj drajv a napětí, protože téma je to jistě zajímavé a dá se i dobře uchopit. Peníze Švandova divadla se ale na této cestě zastavily uprostřed.
Foto: Michal Hančovský