Recenze: Joker aneb herecká oneman show Joaquin Phoenix

0
973
Share on Facebook
Tweet on Twitter
Joker

Komiksových filmů není nikdy dost. A zvláště takových, které jsou sice komiksové, ale více než komiksu se věnují psychologickému rozboru postav. Přesně takový je i nejnovější Joker, kde fenomenální výkon předvádí Joaquin Phoenix.

Hlavní hrdinou je Arthur Fleck (Joaquin Phoenix), který se živí jako klaun, nutno dodat, že ne moc úspěšně. Děj se odehrává v roce 1981 v Gothamu. Arthur žije v chudinské čtvrti v malém bytě se svou nemocnou matkou, o kterou se stará. Ve měste rozhodně není dobrá atmosféra – všude se hromadí odpadky a myši. Arthur navíc trpí neurologickou poruchou, která mu způsobuje nekontrolovatelné záchvaty hysterického smíchu. Muž chodí na psychologické sezení, kde dostává léky na předpis. I tak má ale pocit, že mu nikdo nerozumí.

Film Joker má tři obrovské výhody. První je temné, místy až neskutečně depresivní atmosféra celého Gothamu. Mnozí filmu vyčítají, že se v tomto drží původního komiksu, nám to ale během sledování vůbec nevadilo. Naopak, člověk má pocit stísněnosti, strachu a stoproncentně ví, že v tomto městě by žít určitě nechtěl.

Druhou dominantou filmu je rozhodně hudba, která skvěle nastiňuje atmosféru nejen města, ale celého filmu. Tvoří ji především písničky několik desítek let staré, ale k celku se skvěle hodí a pasuje. A právě díky hudbě je atmosféra taková temná, místy až mrazivá.

Třetí, a určitě největší výhodou, je Joaquin Phoenix. Ten si film ukradnul pro sebe a není se čemu divit, že mnozí o něm tvrdí, že by si za strhující výkon zasloužil minimálně nominaci na Oscara. Z jeho gest, mimiky, postavy, úsměvů a pohledu jde mráz po zádech. Sám herec zhubnul kvůli roli  23 kilo a několikrát odešel z placu, protože nebyl spokojen se svým výkonem. Nikoho asi nepřekvapí, že Joker je pro jednoho z nejtalentovanějších herců své generace životní role. Bojíte se ho, jen když se na vás podívá, nechcete se na něj dívat, protože z něj jednoduše páte strach. Z čehokoliv, co udělá, řekne či jak se podívá. Phoenix dal do Arthura a následně do Jokera úplně všechno. Možná to právě trochu brzdí další postavy, na které skoro zapomenete. Ano, Robert De Niro jako komik Murray Franklin si zřejmě pamatovat budete, ale ostatní postavy tolik prostoru neměli. Na jednu stranu je to škoda, na druhou stranu to ukazuje, jak moc se Phoenix do role položil a co všechno jí obětoval.

Režisér Todd Phillips je známý spíše jako režisér filmů Pařba ve Vegas, Pařba v Bangkoku a Pařba na třetí a málokdo by řekl, že pod jeho taktovkou vznikne takové dílo jako je Joker. Zajímavé je, že on i Phoenix dostali nabídku na spolupráci pro Marvel, konkurenci společnosti DC, která Jokera vlastní, oba dva ale odmítli. Chtěli méně komerční a rozpočtový film, kde budou pomoci popustit uzdu. Což se v tomto případě opravdu stalo. Joker měl rozpočet pouhých 50 milionů dolarů, což je na komiksový film až směšně málo. A vypadá to, že peníze ne vždycky musí hrát hlavní roli.