Když dokonalosti něco chybí aneb Nightwish v Praze
Velkolepé, dechberoucí, epické, dokonalé. Všechny tyto přívlastky zdobily pondělní vystoupení Nightwish ve vyprodané Tipsport aréně v Praze. Ten poslední je však na pováženou. Žádný jedinečný zážitek se nemůže pyšnit puncem dokonalosti, když člověka začne celá ta dokonalost po hodině unavovat.
Nightwish ušli od svých začátků velký kus cesty, na jejímž prozatímním konci je album Endless Forms Most Beautiful, které kapela aktuálně propaguje na turné s Arch Enemy a Amorphis. Společně tak vytvořili trojlístek úspěšných a oblíbených metalových kapel, ačkoliv každá z nich spadá do jiného podžánru. O hudební různorodost jim zřejmě vzhledem vzájemnému přátelství kapel primárně nešlo.
Amorphis předvedli v Praze kratší, zato poctivou show, která začala singly z kladně hodnocené novinky Under the Red Cloud, jinak nabídli průřez dosavadní tvorbou. Na pódiu se kapela objevila zčistajasna o deset minut dřív, než bylo avizováno, a k poslední skladbě House of Sleep si dokonce přizvala Marco Hietalu z Nightwish. Frontman Amorphis Tomi Joutsen svého hosta přezpíval na celé čáře, i tak se ale kapela postarala o dva momenty překvapení, které jinak celému večeru chyběly. Po Amorphis následoval set Arch Enemy. Pro mnoho přítomných fanoušků Nightwish nemusel být melodic death metal Švédů zrovna stravitelný, ale živelnost frontmanky Alissy White-Gluz jim to určitě vynahradila.
V deset hodin večer přišla na scénu současná nejpopulárnější metalová kapela, jak nám pořádající agentura ráda předhazuje, a úderem písně Shudder Before the Beautiful zahájila koncertní dvouhodinovku. Oproti předkapelám měla „překvapivě“ lepší zvuk i scénu, došlo i na pyrotechniku. Za muzikanty se neúnavně proháněla vizualizace spojená s texty, zpěvačka Floor Jansen zpívala jak o život, velkolepě přicházela a odcházela z pódia, světelné efekty vystřídaly za těch sto dvacet minut miliony barev a tak bychom mohli pokračovat donekonečna. Člověk však už po hodině nevěděl, zda se nachází na koncertě, na filmové projekci či v cirkuse, jakkoliv dokonale vše jako celek působilo. Nightwish nechybělo nic k technické dokonalosti, ale paradoxně ona dokonalost něco pomyslného postrádala. Moment překvapení, wow efekt, mrazení, cokoliv. Snad se toho dočkáme příští rok na Metalfestu v Plzni, kam Nightwish přivezou dle svých slov zase úplně jinou show.
Foto: Dariusz Ptaszyński