Symphonic-metalová Epica vyprodala pražskou MeetFactory. Pomohli jí k tomu DragonForce
21. ledna 2015 proběhl v sále MeetFactory další svátek příznivců tvrdé hudby. Holandská metalová skupina Epica si k druhé části svého turné k aktuální desce The Quantum Enigma přizvala jako velmi speciálního hosta kapelu DragonForce, která nemá v Česku o nic menší základnu fanoušků. Dvojici doplnili Diablo Blvd a pár dní předem vyprodaný koncert byl na světě. Zdánlivě dokonalému scénáři však chybělo jediné – dobrý zvuk.
První fanoušci byli ve smíchovském klubu již před šestou hodinou večerní, aby se krátce před sedmou dostali do sálu a pomalu začali zaplňovat jeho prostory. Již letmý pohled na publikum vyvrátil domněnku, že na takové koncerty chodí jednolitá směs mladých lidí, protože na své oblíbené kapely přišly i rodiny s dětmi či starší manželské páry. Všichni se dočkali výborné organizace, jelikož se díky předpřipravené scéně podařilo zahájit vystoupení všech kapel včas. Diablo Blvd (čteno boulevard) tak mohli spustit rock-metalovou smršť a splnit svou úlohu předkapely – pomalu dostávat dav do varu. Belgičané toho dosáhli zejména díky dobrému nazvučení a projevu zpěváka Alexe Agnewa, který byl naživo energičtější než na studiových nahrávkách. Dokonce se snažil vyzvat příchozí k circle pitu, na což dav až na tři jedince nereagoval, přesto se mu dostalo od kapely velkých pochval, což působilo spíš komicky. Výzvu ke zdvižení a rozsvícení smartphonů jako doprovod k jedné ze skladeb však přítomní přijali, video z tohoto momentu lze nalézt na facebooku kapely.
Po Diablo Blvd nastoupili s vřelým přivítáním DragonForce, avšak už od prvních sekund úvodní Fury of the Storm z nejnovější desky Maximum Overload bylo jasné, že kvalita nazvučení klesla o několik úrovní níž, a tak Markovi Hudsonovi za mikrofonem téměř nebylo rozumět, protože ho přehlušilo už věhlasné kytarové umění Hermana Li a Sama Totmana. DragonForce se drželi setlistu z Německa, publikum si tak poslechlo kromě Fury of the Storm i Three Hammers, The Game, Cry Thunder či Valley of the Dammed z jejich debutové desky. Muzikanti odehráli i přes kvalitu zvuku standardní vystoupení a připravili dav na hlavní tahák večera, symphonic-metalovou Epicu.
Ta nastoupila v obvyklém pořadí, kdy jako první za intra Originem před bicí usedl Ariën van Weesenbeek a jako poslední se před svým mikrofonem ve tvaru S objevila Simone Simons. Kapela svůj koncert zahájila písněmi Second Stone a The Essence of Silence z nového CD. S druhou jmenovanou si vokál Simone vzhledem k její těžké uzpívatelnosti poradil naživo s elegancí, ostatně jako se zbytkem skladeb, i když se zpěvačka častému natahování slov a zbytečným kudrlinkám ani tentokrát nevyhnula. Druhou třetinu koncertu tvořily skladby ze středního období Epicy, které narušil až aktuální singl Victims of Contingency, ke kterému nedávno skupina představila videoklip. Zazněla i Martyr of the Free Word jako narážka na nedávný útok na redakci francouzského periodika Charlie Hebdo. Milým překvapením bylo zařazení trojlístku songů z debutu The Phantom Agony, zejména The Last Crusade. Koncert Epica zakončila, slovy kytaristy Marka Jansena, desetiminutovou „klasikou“ The Consign to Oblivion, která byla třetím přídavkem.
Vše by dohromady skvěle fungovalo, kdyby si zvukaři dali větší práci s přípravou koncertu. Jak už bylo zmíněno, u DragonForce přehlušovaly zpěváka kytary, u Epicy zas v popředí zněly symfonické aranže a nahrané sbory. Paradoxně tak bezchybná organizace byla na škodu. Kdyby si technici ukrojili více času a nechali fanoušky o pár minut déle čekat, bylo by to ku prospěchu všech. I tak však všechny kapely ujišťovaly návštěvníky koncertu, že pražské publikum je zatím to nejhlasitější z celé The Quantum Enigma Tour.
Foto: archiv kapely Epica