Klipové novinky: Michal Horák tančí s Terezou Balounovou, Slza je Sobě blíž

0
192

Hudební svět se začíná pomalu vracet do normálu. Intepreti vydávají nové klipy a desky a oznamují podzimní turné. Třeba taková skupina Slza oznámila nové turné, které je spojené se stále ještě aktuální deskou 3, která byla velmi dobře přijata u fanoušků i kritků. Kdo další přispěl svou troškou do mlýna?

 

IMT Smile – Navždy

Nový singl legendární slovenské skupiny IMT Smile vznikl i s videoklipem a jmenuje se Navždy a je předzvěstí výběrovky Život IMT Smile 1998 – 2020. Videoklip režíroval a postaral se o střih kytarista Tomáš Slávik. IMT Smile tímto zvou fanoušky k poslechu jejich nejromantičtější písně. „Skladbu sme nahrávali v čase, keď sa to všetko začalo pomaličky uvoľňovať. Zavreli sme sa v štúdiu Birdland v Považskej Teplej, uprostred lesa, kde sme boli ďaleko od všetkých týchto udalostí, aby sme sa mohli naplno sústrediť na nahrávanie, a dať skladbe potrebnú emóciu, energiu, ktorú má, aby sme sa nezaťažovali tým, čo sa deje okolo. Miloš Rojko má geniálne štúdio, čo nám ten pocit len umocnilo“, přibližuje novinku Ivan Tásler. „Mnohí, čo skladbu počuli hovoria, že je to najromantickejšia skladba od IMT Smile“, dodává. Videoklip k písni se natáčel v průběhu nahrávání. O režii a střih se postaral kytarista Tomáš Slávik. „Chcel som zachytiť ten moment nahrávania, keď to všetko naraz do seba zapadlo. Skladby, atmosféra v štúdiu, ale aj to, že začalo zapadať slnko, boli sme v inom prostredí. Je pravda, že režírovať a nahrávať súčasne nie je práve jednoduché, ale teraz to všetko išlo úplne v pohode“, komentuje s úsměvem.

Pavel Šporcl – Magical 24

Český houslista Pavel Šporcl, známý pro překračování hranic klasické hudby, představuje nový videoklip své autorské skladby Magical 24. Videoklip vydal 28. května jako připomínku 180. výročí úmrtí houslového génia Niccoly Paganiniho. V technicky velmi náročné skladbě, který je svižná a s moderní aranží, totiž Šporcl používá Paganiniho motiv z 24. Capricca. Na druhý červnový víkend 12. – 14. června chystá houslista první veřejné pokaranténní koncerty na hladině jezera. „Je o mě známo, že rád přijímám nové výzvy a nebojím se netradičních věcí“, říká umělec a zve fanoušky na netradiční koncert na ještě méně tradičním místě. Houslista o nové skladbě říká, že skrze ni chtěl ukázat, že je moderní člověk, který se nebojí vystoupit ze zajetých kolejí a ukázat mladé generaci, že housle jsou mimořádný nástroj i v moderní hudbě. Zároveň obdivuje Paganiniho umění a uvádí: „Sám mám v repertoáru řadu jeho skladeb, vydal jsem stejnojmenné album a hraji program Pocta Paganinimu věnovaný tomuto houslovému mágovi. Jeho poslední z capriccií, ze kterého jsem upravil známé téma a napsal tuto skladbu, mi připadá opravdu magické, odtud tedy název Magical 24.“ Na videoklipu spolupracovali tanečníci z Fragments Production v čele s choreografem Jakubem Dvořákem, bubeníci Tokhi a Groove Army. Režie se ujal renomovaný Rudolf Havlík, střihu pak Boris Machytka. „Mám z tohoto klipu neuvěřitelnou radost. Myslím, že je skvělý, energický, a věřím, že se bude líbit. Taneční klip jsem předtím netočil, a tak jsem se musel hýbat více než obvykle, což na pár dní odnesla má záda“ , směje se Šporcl a děkuje celému týmu za skvěle odvedenou profesionální práci.

Xindl X – Růžový brejle 

Xindl X se s poslední písní Růžový brejle loučí se svou best-ofkou Anděl v blbým věku. K růžovým brýlím vydává i videoklip, jenž měl přichystaný od jara, ale kvůli celosvětové situaci ho odložil a jak říká, „Nyní je načase, aby se mluvilo i o jiných důležitých tématech. Jako o těch, o nichž zpívám v písni,“ a upozorňuje na fakt, že máme jen jednu planetu a měli bychom se k ní podle toho chovat. O produkci písně se postaral Dalibor Cidlinský Jr., se kterým Xindl X připravuje novou desku Terapie. Nové album se bude křtít na největším koncertě Ondřejovi kariéry, 30. ledna 2021 v O2 Areně. Na první pohled veselý, letní a barevný videoklip se satirickým a pro Xindla X charakteristickým stylem humoru, ve výsledku získává spíš temné barvy a atmosféru hodnou zamyšlení. Korona zhatila spoustu plánů všem na této planetě. „Teď už snad to nejhorší ohledně korony máme za sebou,“konstatuje Ondřej a písní připomíná světu témata, o nichž by se mělo začít mluvit nebo alespoň přemýšlet. „A pokud máme dojem, že situace není tak vážná, měli bychom si sundat ty růžové brýle,“ podotýká Xindl X. Videoklip natočil jako tradičně Ondřej Pfeiffer, který už nyní připravuje animované projekce k písním speciálně pro koncert v O2 Areně.

Slza – Sobě blíž

Petr Lexa a Lukáš Bundil ze skupiny Slza nedávno vydali své třetí album. Deska, na níž se nově autorsky podílel i zpěvák Petr Lexa, se pyšní producentskými jmény jako Oliver Som, Edd Holloway nebo Nick Atkinson. Z alba 3 nyní Slza představuje pochmurnou a temnou píseň Sobě blíž, o níž oba říkají že „je na první poslech jiná než všechny ostatní z desky.“ Dospělým a vkusným videoklipem Slza podtrhuje atmosféru, námět i odlišnost singlu. O režii klipu se postaral Radim Věžník, který stojí např. za klipy 4 ráno, Žár či Holomráz. Slza během listopadu odehraje sedm koncertů, kde představí písně z nové desky naživo. Ve videoklipu hudební dvojice Slza nešla po příběhu, ale „po celkové náladě, emocích a pocitech, které jsou temnější a pochmurnější, než je u nás zvykem,“ říká Petr Lexa a dodává, že „z písničky šla od začátku skoro až temná nálada, a tak jsem věděl, že v textu musím zabrouzdat trochu hlouběji do sebe.“ Odlišná je píseň i v postupu skládání. „Seděli jsme s producentem Oliverem v provizorním studiu na chalupě u Příbrami, jen tak blbnuli se synťákama, až z toho vypadnul hlavní motiv songu. Na něm jsme pak začali stavět celou písničku, což byl úplně jiný postup, než na jaký jsme byli dosud zvyklí,“ přibližuje kytarista Lukáš Bundil. Sobě blíž vypráví o samotě a strachu z ní. Sobě blíž je o pocitu být chvilku sám se sebou, být sám sobě blíž. „Vzpomněl jsem si na jedno období oslav Nového roku, kdy se všichni scházeli, bavili se, popíjeli, ale já cítil, že potřebuji být na chvíli sám. Něco se ve mně pralo a věděl jsem, že se musím na nějakou dobu odloučit, být jen sám se sebou a utřídit si myšlenky. Bylo to zvláštní. Netušil jsem, co se to se mnou děje, protože jsem typ člověka, který nedokáže být dlouhou dobu bez kontaktu s lidmi, a ze samoty má od malička strach,“ svěřuje se Petr.

Michal Horák a Tereza Balounová – V toleranci

Michal Horák se tentokrát přihlásil se skladbou V toleranci a tentokrát spojil síly se zpěvačkou Terezou Balounovou. V novince zpěvem i tancem jiskřivě a s důvtipem vykreslují nástrahy i radosti partnerského soužití.  „S Terkou se známe už několik let. Vystupoval jsem tehdy na gymnáziu Špitálská v Praze v rámci školního festivalu a přede mnou tam hrála místní školačka se skvělou vlastní tvorbou, co řezala do kytary a geniálně pracovala s looperem. No a to byla Terka. Od té doby jsme zůstali v kontaktu a v momentě, kdy mělo dojít na tenhle slaďák, byla Terka jasnou volbou,“ vysvětluje Michal Horák, proč si pro svůj nový duet vybral právě nadanou vycházející hvězdu tuzemské popmusic. Píseň i klip vznikly během jednoho dne v krásném interiéru hradecké Petrof Gallery, který působivě dokresluje atmosféru písně, a zároveň je kontrastním prvkem k určité sympatické poťouchlosti. Ta je ostatně pro Horákovu tvorbu typická a fanoušky oblíbená. A jak se ukazuje, daleko k ní nemá ani Tereza Balonová. „Můžu neskromně potvrdit, že jsme s Terkou kamarádi, co jedou na podobný vlně hudebního vkusu i humoru, takže se písnička i klip točily jedna báseň,“ dodává k tomu písničkář.  Horák zároveň upozorňuje, že výběr lokace i nástroje, na který si v klipu zahrál, rozhodně nebyl náhodný: „S Petrofem mě pojí hned několik věcí. Jejich pianino máme už přes třicet let doma a já se díky němu naučil hrát na klavír. Pak je to taky známá královéhradecká firma, což je mi coby hradeckýmu rodáku a patriotu pochopitelně sympatický, koneckonců v Petrofu svýho času pracoval můj táta i prastrejda. No a v neposlední řadě jsou to úžasný a kvalitní nástroje, zkrátka radost si na to zahrát. Takže je mi pochopitelně ohromnou ctí a potěšením, že se naše cesty tímhle způsobem propojily.“