Recenze: Muž se železnou maskou nadchne mladými herci, dojem z něj kazí texty

0
566
Jan Kopečný jako Filip a Václav Vydra jako Porthos.

Notoricky známý příběh o králi Ludvíkovi XIV., jenž vládne ledabyle a o blaho svého lidu nejeví sebemenší zájem, ožil v Divadle Broadway. Muzikál Michala Davida podle románu Alexandra Dumase st. měl premiéru 1. listopadu 2017 a láká na hlavní dvojroli i třeba Helenu Vondráčkovou.

Arogantního král (Jan Kopečný) se zajímá místo vládnutí především o krásné ženy, a to i před zraky vlastní manželky (Pavlína Ďuriačová). Kromě jeho matky (Radka Fišarová) na  život krále dohlíží věrný mušketýr d’Artagnan (Josef Štágr), přítel Athose (Petr Kolář), Aramise (Oldřich Kříž) a Porthose (Václav Vydra). V touze získat Raulovou (Vojtěch Drahokoupil) milou Louisu (Alžběta Bartošová) král slunce pošle Raula na jistou smrt. Pro mušketýry je to poslední kapka, a tak se rozhodnou namyšleného a krutého vládce vyměnit za jeho bratra Filipa, který je odmala vězněn. To se podaří, ale Ludvík se mstí a chce Filipa zastřelit. Kulka však zasáhne d´Artagnana, jenž umírá.

Jan Kopečný jako král slunce.

Toť krátké opakování příběhu, jenž Michal David společně s textařem Lou Fanánkem Hagenem přetavili do muzikálové podoby. Jakkoliv obscénně toto kombo může znít pro českou populární hudbu, v muzikálu se oba autoři snažili být umírnění a decentní. Davidovi se to podařilo, ačkoliv žádná z písní se zřejmě nijak do historie nezapíše. Muzikál kombinuje scény z knihy, stejnojmenného filmu s Leonardem DiCapriem a snímku Robin Hood: Král zbojníků, a právě z něj si tvůrci vypůjčili jeden z největších hitů Bryana Adamse – Everything I Do (I Do It for You). Ten na Broadwayi zazní s českým textem a vyznívá to spíše vtipně než vážně i s ohledem na to, že Adams je díky tomu psán i jako spoluautor tohoto českého díla. Hanánkovy texty za hudební složkou pokulhávají, rýmy jsou kostrbaté podobně jako v české verzi muzikálu Mamma Mia! a korunuje je ten ve znění “petržel-bohužel”, který byl vměstnán do úst chudince Radce Fišarové, královně Anny Rakouské, matce Ludvíka.

Radka Fišarová a Josef Štágr.

V hereckých výkonech předehnala mladší generace zpěváků a herců (Kopečný, Bartošová, Drahokoupil) tu starší, kdy především na Petrovi Kolářovi jde vidět i slyšet, že už to zkrátka není to, co bývalo. A to jsou alternace všech rolí bohaté, v muzikálu hraje i Daniel Hůlka, Bohouš Josef, Helena Vondráčková nebo Josef Vojtek. Ústřední milenecká dvojice byla však zahraná o odzpívaná skvěle, není divu, že Vojtěch Drahokoupil byl obsazen mimo role Raula i do té titulní. Ta jde však Kopečnému výborně, především ta zlá strana mince je předvedena tak dobře, že divákovi se se slizkou postavou krále slunce začne hnusit i její představitel, což samozřejmě s koncem představení a nastávající děkovačkou opadne. Komická postavička Porthose v podání Vydry pobaví, stejně tak i šašek Michala Kavalčíka, známého jako Ruda z Ostravy.

Jednotlivé úseky dělí možná zbytečně dlouhé tmavé předěly sloužící ke změně scény, která je jednoduchá, avšak účelná, při odhalení mrtvého těla Louisy je v sále všeříkající hrobové ticho. Kostýmy Romana Šolce jsou na jedničku.

Pavlína Ďuriačová.

Muž se železnou maskou je dalším muzikálem, v němž se uplatňuje brzy již hudebně vyžilá parta českých zpěváků, ale i odpadlíci z různých kol různých Superstar, Hlasů a Talentů Československa, kteří ukazují svou sílu. Teď by to ještě chtělo brzy rozjet kariéru i jinde, aby pak nezůstali v jejich stínu, protože pod nánosem make-upu a parukou si je divák zapamatuje jen těžko.

Foto: FB Divadla Broadway