Rozhovor SA B: Doufám, že si český posluchač zvykne na angličtinu v urban music

0
623
SA B

Prvním sólovým singlem zpěvačky Sabiny Feldmanové neboli SA B je píseň VODA. Ač se může na první pohled zdát, že se jedná o křehkou zpěvačku, opak je pravdou. SA B miluje střídání žánrů a dobře se cítí nejen v českém, ale i anglickém jazyce. A rozhodně to nechce měnit.

Proč jste první singl pojmenovala VODA? Má to spojitost s živly?

Voda jako živel skutečně byla tou prvotní inspirací, která často vychází z vlastních prožitků, ale stejně tak i z pozorování okolního světa. Ovšem nikoliv mojí inspirací, nýbrž mého producenta Djeie Gogo z Flavour Production. Zvuky připomínající vodu zakomponoval do instrumentálu, a já jsem dál z tohohle motivu vycházela.

O čem je vlastně singl VODA?

Voda je úžasně flexibilní element, v podstatě se stane tím, do čeho přiteče, dokáže překonat jakékoliv překážky, měnit skupenství. Já jsem pomocí ní popsala lásku, nebo vztah dvou lidí. Když jde o vztah, je vždycky potřeba, aby se přizpůsobil nejen jeden druhému, ale také se ti dva musí přizpůsobit okolnostem, ve kterých se nacházejí, aniž by ztratili sami sebe a svůj směr. Ne vždy jsou ty okolnosti zrovna jednoduché; což v klipu symbolizují skvělí tanečníci Vitor Tavares Mendes a Ivona Szantová, kteří se mi na konci klipu snaží „vlézt“ do hlavy. Já k nim představuju kontrast, právě tu klidnou vodu, která se sice umí přizpůsobit, když je potřeba, ale pořád zůstane tím, kým je.

Žánry do sebe navzájem mícháte. Existují ale žánry, které byste nikdy dohromady nedala?

Já koncept žánru beru něco, co slouží především posluchačům k orientaci ve světě hudby. Ale rozhodně žánr nevnímám jako něco, do čeho by se měl umělec uzavírat nebo se vůči němu vymezovat. To nejlepší a nejzajímavější nikdy není čisté, vždycky vznikne nějakou kombinací. Tak jako třeba rock Jimiho Hendrixe vznikl propojením bluesu s rock’n’rollem. Myslím, že obzvlášť v dnešním multikulturním světě platí, že na nás má vliv tolik různých skvělých druhů hudby, že by byla obrovská škoda zavírat se jenom v jedné škatulce.

Baví mě momenty, kdy třeba synth-popová princezna Ellie Goulding najednou přijde s trackem spolu s reggae hvězdou Tarrusem Rileym nebo když Rihanna čas od času vymění svoji r’n’b polohu za dance. Ode mě určitě uslyšíte věci, které budou inspirovány především urban music styly jako jsou reggae, afrobeat, r’n’b nebo hip hop, ale seznam to určitě není konečný. Česko je malá země, je dobré přinášet diverzitu.

Tvoříte v angličtině i v češtině. Co vám oba jazyky přináší?

Ona hudba je takový jazyk sám o sobě, kterým mluvíme úplně všichni. Melodie je vždycky to nejdůležitější, to, co nás upoutá. A to třeba i v rapu – koneckonců proto je teď trap tak populární, má v sobě spoustu zajímavých melodií a harmonických postupů. Ale abych se vrátila k otázce, schopnost psát texty v angličtině i v češtině mi dává možnost zvolit takový jazyk, který lépe ponese danou melodii. Čeština, ačkoliv je bohatší, bude vždycky náročnější kvůli svým pravidlům a omezením a bývá tak někdy docela oříšek nenechat se tím ovlivnit do té míry, že to pak zasáhne i do hudby. Jsem toho názoru, že text by se měl přizpůsobit hudbě, ne naopak. Doufám proto, že české ucho bude časem více přizpůsobivější, co se týče češtiny používané v textech písniček, obzvlášť v urban music. Angličtina je v tomhle směru pohodlnější, leccos se v ní schová, ale možná o to víc mě baví psát v češtině. Každopádně moc dobře vím, že je stále co se učit.

Znamená to, že když jste teď vydala singl v češtině, že další bude v angličtině? Nebo podle čeho písničky ke klipům vybíráte?

To, že debutovým singlem byla právě VODA, bylo týmové rozhodnutí na základě uvážení mnoha aspektů, nešlo jen o jazyk. Nejinak tomu bude u druhého singlu. Jestli bude česky nebo anglicky? Uvidíme.

Producentem je Djei Gogo. Zasahoval nějak výrazně do singlu?

Opět je to týmová práce, mnohdy do procesu vstupují i další lidé, především z mé „crew“ One Ivy. Standardně pracujeme tak, že Djei mi dává průběžnou zpětnou vazbu, když píšu novou věc. V momentě, kdy mám hotový refrén a první sloku, mu nahrávku posílám a pak teprve pokračuju v psaní. Často se dějí i poměrně zásadní změny přímo ve studiu při nahrávání. S Djeiem jsem se naučila mít hlavu pořád otevřenou a nikdy neříkat ne na jakýkoliv nápad.

Budete s ním pokračovat i v další spolupráci či máte „na mušce“ někoho jiného?

Tým Flavour Production pod vedením Djeie je moje základna, místo, ze kterého budu vždycky vycházet. Je dost pravděpodobné, že časem přijdou další producenti, se kterými budeme spolupracovat, ale vždycky to bude zastřešovat Djei. Je to z toho důvodu, že to není jen můj producent, ale také úžasný mentor. Vděčím mu za to, kde dnes jsem a co dělám. Nebýt jeho, tak pravděpodobně nikdy ani nezačnu psát, a zpívám pořád backvokály a soprán v acappella skupině. Nic proti tomu nemám, obojí je fajn, ale já už chtěla něco jiného. Djei viděl potenciál a našel způsob, jak mě k tomu dovést. Věřím, že jakmile narazíte na někoho, s kým jste schopni pracovat na téhle specifické úrovni – že z vás ten člověk dokáže vytáhnout to nejlepší, věci, o kterých jste ani netušili, že je v sobě máte – pak s ním prostě zůstáváte. Protože tohle je strašně vzácná chemie.